Parazitii câinilor dezvoltă rezistență la tratamente

Oct 5, 2021 | Cercetare, Featured, News

Viermii cu cârlig au evoluat pentru a deveni rezistenți în fața tuturor medicamentelor aprobate de FDA pe care medicii veterinari le folosesc pentru a îi ucide.

Viermele cu cârlig este unul dintre cei mai comuni paraziți care afectează lumea animalelor de companie.

Ei își folosesc gurile, asemănătoare cârligului, pentru a se prinde de intestinele unui animal, unde se hrănesc cu lichide tisulare și sânge. Animalele infectate se pot confrunta cu o scădere dramatică în greutate, scaune sângeroase, anemie și letargie, printre alte probleme.

Acum au devenit rezistenți la mai multe medicamente, potrivit noilor cercetări de la Universitatea din Georgia.

În acest moment, medicii veterinari americani se bazează pe trei tipuri de medicamente pentru a ucide viermii, dar paraziții par să devină rezistenți la toate. Cercetătorii de la Colegiul de Medicină Veterinară UGA au raportat pentru prima dată acest lucru în 2019, iar noile cercetări, publicate recent în Jurnalul Internațional pentru Parazitologie: Medicamente și Rezistența la Medicamente, oferă o perspectivă mai profundă despre locul în care a început problema și cât de gravă a devenit de atunci.

Pentru studiul de față, cercetătorii s-au concentrat asupra ogarilor de curse. Hipodromurile de câini sunt deosebit de favorabile răspândirii parazitului datorită terenului nisipos, un teren de reproducere ideal pentru viermi. Din cauza condițiilor, toți câinii sunt deparazitați aproximativ la fiecare trei până la patru săptămâni.

După analizarea probelor de fecale din canisele de adopție ale ogarilor, cercetătorii au descoperit că paraziții erau foarte răspândiți în rasă. Patru din cinci câini testați au fost depistați pozitivi pentru viermi. Și cei care au fost testați negativ sunt probabil și infectați, a spus Ray Kaplan, autorul studiului și fost profesor de parazitologie veterinară la UGA. Viermișorii se pot „ascunde” uneori în țesuturi, unde nu se vor reproduce și nu vor vărsa ouă până când infecția se agravează și se scurge în intestinele câinelui.

Dar poate cel mai alarmant, echipa a văzut că, câinii aveau încă un nivel ridicat de infecție cu viermi, chiar și după ce au fost tratați pentru ei.

Studiul marchează prima demonstrație de rezistență pe scară largă la mai multe medicamente la un parazit al câinelui raportat în lume.

În situațiile în care există o mulțime de câini infectați cu o mulțime de paraziți, cum ar fi în canise, există mult mai multe oportunități pentru paraziți de a dezvolta mutații rare, permițându-le să supraviețuiască tratamentelor de deparazitare. Dacă tratamentele sunt aplicate frecvent, viermii care vor apărea vor supraviețui și vor transmite mutația care i-a ajutat să se strecoare pe lângă medicament către descendenții lor.

Cu tratamente repetate de-a lungul timpului, majoritatea viermilor sensibili la medicamente vor fi uciși, iar viermii rezistenți vor predomina apoi.

Pentru a agrava problema, medicii veterinari nu testează de obicei animalele după tratament pentru a se asigura că viermii au dispărut, astfel încât viermii rezistenți la medicamente trec neobservați până când câinele are o infecție grea și începe să prezinte semne de boală.

Cercetătorii au descoperit că aproape toate eșantioanele fecale au fost testate pozitiv pentru mutația care permite viermilor să supraviețuiască tratamentului cu benzimidazoli, o clasă cu spectru larg de deparazitari utilizată atât la animale, cât și la oameni. Deși nu există încă un test molecular pentru a testa rezistența la celelalte două tipuri de medicamente, alte tipuri de teste făcute de către echipă au arătat că anghilozele au fost rezistente și la aceste medicamente.

Un posibil teren de reproducere pentru un potențial focar  este, de asemenea, locul pe care mulți proprietari de câini îl folosesc pentru a-și plimba animalele: parcurile pentru câini.

„Personal, nu mi-aș duce câinele într-un parc pentru câini”, a spus Kaplan. “Dacă câinele tău preia acest vierme cârlig rezistent, nu mai este la fel de ușor ca să îl tratezi cu medicamente. Până când nu sunt disponibile noi tipuri de medicamente, plimbarea câinelui tău într-un parc pentru câini trebuie considerată o activitate riscantă.

Câinii nu trebuie să ingereze viermi pentru a se infecta. Larvele viermelui cu cârlig trăiesc în sol și pot, de asemenea, să intre în piele și labe. Și câinele femele pot transmite parazitul puilor lor, prin lapte.

Dacă acest lucru nu este suficient de înspăimântător, viermii de câine pot infecta și oamenii.

Infecția nu se manifestă în același mod la oameni, dar după ce viermii pătrund în piele, provoacă o erupție roșie, foarte deranjantă, în timp ce călătoresc sub piele. Pe măsură ce crește numărul de viermi rezistenți la medicamente, aceștia vor prezenta, de asemenea, un risc pentru oameni.

Anterior, medicii tratau pacienții cu un unguent care conține un deparazitar împreună cu un corticosteroid. „Din păcate, acest lucru nu va funcționa împotriva acestor viermi rezistenți la medicamente”, a spus Kaplan. Dar speranța nu se pierde în totalitate.

Kaplan și Pablo Jimenez Castro, autorul principal al studiului și un recent absolvent al doctoratului de la laboratorul Kaplan, au descoperit într-un alt studiu recent că acești viermi de câini, rezistenți la mai multe medicamente par a fi susceptibili la emodepside, un deparazitar aprobat în prezent doar pentru utilizarea la pisici în SUA. Dar utilizarea acestui medicament pentru pisici la câini trebuie efectuată numai de către un medic veterinar, deoarece necesită expertiză și supraveghere veterinară.

Sursa: www.sciencedaily.com