Câini, pisici și COVID

Aug 12, 2021 | News, Cercetare, Featured

Pandemia COVID-19 a oferit multe oportunități de a observa modul în care oamenii de știință, clinicienii, factorii de decizie politică și publicul răspund la incertitudinea științifică și la schimbarea dovezilor în cercetare. Am văzut triumfuri, cum ar fi dezvoltarea impresionant de rapidă a vaccinurilor eficiente pentru un agent patogen nou, folosind adesea noi tehnologii.

Am observat, de asemenea, erori și neajunsuri, incluzând opinia timpurie a experților, conform căreia măștile nu ar fi probabil foarte eficiente în afara spitalului și adoptarea rapidă de către medici a terapiilor nedovedite pentru COVID, care s-au dovedit a nu fi eficiente, astfel ca hidroxiclorochina. Am văzut consecințele cumplite ale faptului că publicul și oficialii guvernamentali nu reușesc sau refuză să înțeleagă complexitatea dovezilor științifice preliminare și în schimbare.

Ca întotdeauna, medicina veterinară a trebuit să facă dovada, cu dovezi mult mai puțin robuste decât cele disponibile în medicina umană, pentru a sprijini deciziile privind gestionarea pacientului. Încă din ianuarie 2020, Centrele Statelor Unite pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC) și Asociația Veterinară Mondială a Animalelor Mici (WSAVA) au emis declarații despre potențialul infecției cu SARS-CoV-2 la câini și pisici. Acestea au indicat că nu este sigur dacă animalele de companie pot fi infectate sau pot transmite virusul, cu toate că se știa că pisicile erau susceptibile la coronavirusuri.

Scopul acestor declarații a fost creșterea gradului de conștientizare și încurajarea precauțiilor rezonabile în rândul proprietarilor de animale de companie și al lucrătorilor veterinari. Dar exista și îngrijorarea că oamenii ar intra în panică dacă ar crede că animalele lor de companie le pot da COVID-19.

Câinii și pisicile nu au fost în mod evident un obiectiv major al testării COVID-19 în primele zile ale pandemiei. Cu toate acestea, rapoartele despre posibile infecții cu COVID la câini și pisici au apărut destul de devreme, în martie și aprilie 2020. Câinii și pisicile au avut rezultate pozitive, pe PCR sau cu serologie, în Hong Kong, China, Europa și Statele Unite în acest interval de timp. Cu toate acestea, nu era clar în acest moment dacă acestea reprezentau infecții adevărate sau transportul mecanic al virusului și dacă pisicile sau câinii ar putea fi afectate clinic sau să transmită virusul între ele sau oamenilor.

Lipsa unor dovezi clare a fost agravată de lipsa testării pe scară largă și sistematică. Autoritățile de sănătate publică deseori descurajează activ testarea câinilor și pisicilor. Acest lucru s-a datorat parțial necesității de a conserva resurse limitate de testare pentru oameni, dar și pentru că testele pozitive (reale sau false) ar provoca anxietate inutilă.

La mai bine de un an de la pandemie, testarea câinilor și pisicilor noastre este încă extrem de limitată și sporadică, deci este posibil să nu avem niciodată o imagine clară a amplorii sau a consecințelor clinice ale infecției la aceste specii. În prezent, există planuri de testare a câinilor și pisicilor aparținând persoanelor infectate în Coreea de Sud, deși numai dacă animalele de companie prezintă simptome.

În cele din urmă, au apărut suficiente rezultate pozitive la câinii și pisicile ai căror proprietari erau infectați. Următoarea întrebare la care trebuia răspuns a fost dacă animalele de companie vor fi afectate clinic de infecția cu coronavirus și dacă ar putea transmite SARS-CoV-2.

Dacă patrupezii infectați cu SARS-CoV-2 se îmbolnăvesc sau nu este mai puțin clar. Având în vedere testele limitate, nu putem spune cu certitudine, dar simptomele clinice relevante nu au fost raportate în mod constant la câinii care au fost testați pozitiv.

Situația este puțin diferită la pisici. La început, s-a considerat că pisicile ar fi susceptibile la COVID-19 pe baza dovezilor anterioare ale susceptibilității la coronavirusurile asociate. Studii experimentale în care pisicile sunt expuse în mod deliberat la virusul COVID-19 sau cele făcute pe pisicile aflate în gospodăriile în care oamenii aveau COVID-19, au arătat că pisicile se infectează cu acest virus.

Cât de ușor pot fi infectate pisicile nu este complet clar, pentru că pisicile elimină virusul intr-o perioadă foarte scurtă de timp, ceea ce face greoaie testarea PCR. Studiile serologice sugerează că 10-50% dintre pisicile care trăiesc cu oameni infectați vor dobândi infecția.  Oamenii sunt, fără îndoială, principala sursă de infecție pentru pisici, deși studiile experimentale arată că pot dobândi infecția de la alte pisici din apropiere, iar sursa infecțiilor observate la unele pisici fără stăpân nu este cunoscută.

Nu este clar cât de frecvent pisicile prezintă simptome clinice asociate cu infecția COVID-19. Simptomele respiratorii și gastro-intestinale au fost raportate atât în ​​studiile experimentale, cât și la pisicile expuse la virus de la stăpânii infectați, dar există, de asemenea, o mulțime de rapoarte de pisici asimptomatice. La fel ca la oameni, manifestările clinice ale infecției COVID-19 probabil variază.

În cele din urmă, nu există încă nicio dovadă că pisicile pot răspândi COVID-19 la oameni. Eliminarea virusului se face într-o perioadă foarte scurtă de timp, iar pisicile de companie infectate de stăpânii cu COVID-19 este puțin probabil să petreacă timp în compania oamenilor neinfectați, în afara gospodăriei. Deși nu este imposibil ca pisicile să fie o sursă de infecție pentru oameni, aceasta nu a fost încă demonstrată și pare puțin probabil să prezinte un risc semnificativ.

Există mult mai puține informații cu privire la riscul infecției cu SARS-CoV-2 la alte specii. Iepurii par, la fel ca și câinii, să fie minim susceptibili și rareori prezintă semne clinice. Păsările nu sunt sensibile. Dihorii sunt cu siguranță susceptibili și prezintă simptome clinice și pot infecta alte animale.

Deși există încă lacune semnificative în cunoștințele noastre despre modul în care SARS-CoV-2 poate afecta diferite specii de animale de companie, ne-am îmbunătățit în mod constant înțelegerea pe parcursul pandemiei. În timp ce unele specii însoțitoare pot fi infectate, pot prezenta simptome sau chiar răspândesc teoretic infecția la alte animale, în general, rolul acestor specii în pandemie a fost neglijabil, iar riscul pentru oameni pare încă extrem de mic.

Sursa: www.veterinarypracticenews.com