Cercetătorii oferă noi informații despre modul în care se poate diagnostica efectiv infecția cu Bartonella la câini

Jul 30, 2021 | Cercetare, Featured, News

Un studiu realizat la Universitatea din Wisconsin, de către profesorul asistent Erin Lashnits, oferă noi informații despre modul în care se poate diagnostica efectiv infecția cu Bartonella la câini – o boală comună transmisă de purici, asociată cu infecția cardiacă, inflamația organelor și alte afecțiuni.

Cercetătorii au analizat acuratețea, din punct de vedere clinic, a șase teste diferite de diagnostic pentru infecția cu Bartonella la câini. Au descoperit că cele mai frecvent utilizate teste au o sensibilitatea foarte redusă, ceea ce poate duce la rezultate fals negative. În același timp, o metodă de testare mai puțin obișnuită, a fost foarte precisă.

Rezultatele au fost publicate în luna iunie în Revista Pathogens și ar putea îmbunătăți tehnicile de diagnostic, atât la animalele de companie, cât și la oameni, deoarece diagnosticarea cu infecția Bartonella este în continuare o provocare. Erin Lashnits afirmă că rezultatele încearcă să răspundă ”unei mari întrebări din domeniul medicinei veterinare”.

În prezent, nu există niciun test standard de succes pentru diagnosticarea infecției Bartonella la câini și nici nu a existat o estimare a sensibilității clinice sau a specificității testelor. Aceste limitări reprezintă o provocare pentru medicii veterinari clinicieni în interpretarea rezultatelor testelor, iar pentru epidemiologi este dificil să tragă concluziile adecvate cu privire la modurile și căile de transmitere a infecției.

”Faptul că acuratețea testelor utilizate pentru detectarea infecției nu a fost înțeleasă, reprezintă o mare lacună în diagnosticare. Lipsa unui teste standard limitează capacitatea domeniului veterinar de a estima cu precizie incidența sau prevalența infecției cu Bartonella la câini”, declară Lashnits.

Cercetătorii au descoperit că efectuarea reacției cantitative în lanț a polimerazei (qPCR-o tehnică de laborator care detectează molecule de ADN specifice, în acest caz genele Bartonella) – prin analiza probei de țesut proaspăt recoltată în timpul unei biopsii, a oferit cea mai mare precizie a diagnosticării; sensibilitatea și specificitatea fiind ridicate. Descoperirea este importantă, deoarece nu este o probă pe care ar folosi-o clinicienii în mod obișnuit.

În schimb, testele qPCR din sânge și imunofluorescența indirectă, care sunt utilizate în mod obișnuit de medicii veterinari pentru a diagnostica infecția cu Bartonella, au prezentat o sensibilitatea extrem de scăzută, cu specificitate moderată. Sensibilitatea scăzută înseamnă că testele sunt mai susceptibile să ofere un fals negativ, chiar și atunci când infecția este prezentă la câini.

Echipa de cercetare ar dori să efectueze o analiză similară privind acuratețea testelor utilizate în medicina umană pentru diagnosticarea infecției cu Bartonella.

Cercetătorii speră ca informațiile studiului să ajute medicii veterinari în diagnosticarea infecției cu Bartonella la pacienți, iar pe cercetătorii în epidemiologie veterinară să-i ajute să caracterizeze mai bine frecvența, modelul și cauzele sau factorii de risc.

Endocardita, o infecție a valvei cardiace, este o afecțiune prezentă la câine despre care s-a scris foarte mult. Se estimează că Bartonella este cauza a 15-30% din totalul cazurilor de endocardită la câini. Infecția cu Bartonella la câini poate duce și la inflamații ale organelor (spre exemplu a ficatului și a ganglionilor limfatici), precum și la apariția anumitor boli rare ale vaselor de sânge. Într-un studiu recent realizat de Lashnits, împreună cu cercetători de la Universitatea din Carolina de Nord, s-a descoperit legătura dintre infecția cu Bartonella și hemangiosarcom, o boală care afectează câinii.

Lashnits concluzionează: “Dacă putem folosi aceste tehnici pentru a diagnostica și trata infecția cu Bartonella mai devreme, putem fi capabili să prevenim efectele infecției cronice atât la câini, cât și la oameni”.

Articol preluat și tradus de pe phys.org