Cum să vă protejați câinele de ”tusea de canisă”

Sep 2, 2021 | News, Profesional

Traheobronșita infecțioasă canină, cunoscută sub numele de „tuse de canisă”, este dată de un complex de bacterii și viruși foarte contagioși, care cauzează boli transmisibile ale căilor respiratorii superioare la câini.

După cum sugerează și numele, se poate întâlni în canise, centre de îngrijire de zi pentru cățeluși și adăposturi pentru animale, dar poate apărea într-adevăr oriunde câinii se găsesc în număr mare, inclusiv clinici veterinare, parcuri pentru câini și expoziții canine.

Creșteri ușoare ale numărului de focare se înregistrează în lunile de vară, din cauza călătoriilor și a activității sociale crescute în rândul câinilor din parcuri.

Simptome

Deși poate fi confundata cu o raceală sau cu o alergie, ”tusea de canisă” are o serie de simptome prin care poate fi depistată:

• Tuse uscata persistentă
  • Tuse exagerată în timpul nopții
  • Râgâit
  • Descărcări nazale apoase
  • Febra
  • Letargie
  • Pneumonie
  • Moarte

Tusea de canisă este tratabilă la majoritatea câinilor, dar poate fi mai severă la puii cu vârsta sub șase luni și la câinii imunocompromiși.

Tratament

De obicei, cazurile ușoare de tuse de canisă sunt tratate cu o săptămână sau două de odihnă, dar un medic veterinar poate prescrie antibiotice pentru a preveni o infecție secundară și medicamente pentru tuse pentru a ușura simptomele.

Nebulizatorii și vaporizatoarele care utilizează antibiotice sau bronhodilatatoare au fost raportate a fi benefice, dar de obicei nu sunt prescrise, a spus dr. Fitzgerald.

Discutați cu medicul veterinar pentru recomandări de tratament.

De asemenea, este util ca proprietarii să folosească mai degrabă un ham decât un guler pentru a plimba un câine cu tuse de canisă, deoarece iritarea traheei poate agrava tusea și poate chiar provoca daune traheei. Dacă aveți mai multe animale de companie și unil prezintă semne de tuse, este posibil ca toți câinii din casă să fi fost expuși.

Se poate preveni tusea la canisă?

Este disponibil un vaccin pentru bacteria bordetella, care este cel mai frecvent agent patogen care provoacă tuse de canisă. Câinii care sunt frecvent îmbarcați, vizitează centre de îngrijire zilnică, concurează la sporturi canine sau sunt expuși la grupuri mari de câini pot beneficia de vaccin. Vaccinul este disponibil în forme orale, intranazale și injectabile și, în funcție de formă, este administrat inițial în două doze la două până la patru săptămâni, urmate de un rapel la fiecare șase luni până la un an.

Deși majoritatea cazurilor de tuse de canisă sunt cauzate de bordetella, unele sunt cauzate de alți agenți, inclusiv bacteriile bordetella bronchiseptica, adenovirusul canin de tip 2, virusul parainfluenza canin, coronavirusul respirator canin și micoplasmele, astfel încât vaccinul poate să nu împiedice câinele să facă boala.

Dacă observați că animalul dvs. tușește sau dacă intenționați să vă expuneți câinele la grupuri mari de animale, discutați cu medicul veterinar.

Sursa: www.akc.org