Limforeticuloza benignă (Febra zgârieturii de pisică) : Cauze, simptome, diagnostic și tratament

May 27, 2021 | Featured, Profesional

Limforeticuloza benignă (Febra zgârieturii de pisică) este este o boala bacteriană subacută pe care o persoană o poate dobândi atunci cînd este mușcată, zgâriată sau linsă de o pisică care este infectată cu bacteria Bartonella henselae.

Infecția nu provoacă de obicei complicații severe, dar poate duce la probleme pentru persoanele cu un sistem imunitar slab. Știind cum să depistezi febra zgârieturilor pisicilor, te poți asigura că o persoană primește un tratament rapid.

Pisicile pot transmite mai multe tipuri de infecții la oameni. Unele dintre aceste boli pot fi severe. Efectuarea consultațților de rutină pentru o pisică reduce adesea riscul multor boli.

Cauze

O persoană poate avea febra zgârieturii de pisică după o zgârietură sau mușcătură de la o pisică infectată. Bacteria Bartonella henselae (B. henselae) trăiește în saliva unei pisici. Poate trece la o persoană printr-o zonă deschisă a pielii. Febra zgârieturilor pisicilor este mai frecventă toamna și iarna, când oamenii sunt înăuntru și se joacă cu pisicile lor. Copiii sunt mai predispuși decât adulții să o aibă.

Simptome

Febra zgârieturilor de pisică nu provoacă de obicei simptome în primele câteva zile sau săptămâni după expunere, când bacteriile se înmulțesc în organism. Aproximativ la 3 până la 14 zile după ce a apărut prima dată infecția, o persoană poate vedea o mică umflătură sau vezicule pe zona de contact, cel mai frecvent pe:

• brațe
  • palme
  • scalp
  • cap

Medicii numesc aceasta o leziune de inoculare. Este posibil ca această leziune să nu apară în unele cazuri sau este posibil ca o persoană să nu o observe pe corp.

Câteva săptămâni mai târziu, ganglionii limfatici din apropierea leziunii se pot inflama. Ganglionii limfatici sunt responsabili pentru filtrarea bacteriilor și a altor particule și pentru crearea celulelor sistemului imunitar. De obicei, se simt ca niște umflături mici, spongioase, rotunde sau ovale. Dacă o persoană a avut o mușcătură sau o zgârietură pe braț, ganglionii limfatici de sub braț sau lângă cot pot fi deosebit de sensibili.

Uneori, ganglionii limfatici se umflă până la 5 cm. Ei pot fi calzi la atingere, umpluți cu lichid sau roșii. Aceștia pot rămâne umflați 2-3 săptămâni. Pentru majoritatea oamenilor, ganglionii limfatici umflați sunt singurul simptom. Cu toate acestea, alte simptome care ar putea apărea includ:

• durere abdominală
  • pierderea poftei de mâncare
  • febră
  • oboseală
  • o durere de cap
  • dureri articulare
  • o erupție cutanată
  • o durere în gât

O persoană ar trebui să se prezinte la un medic dacă are o zgârietură care continuă să crească în dimensiuni după 2 zile.

Complicații

Febra zgârieturii de pisică nu provoacă de obicei simptome severe, dar unele persoane pot dezvolta febră ridicată, care nu se îmbunătățește cu timpul. Unele persoane pot prezenta, de asemenea, infecții la nivelul oaselor, articulațiilor, ficatului, plămânilor sau splinei. Potrivit Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC), cele mai severe simptome apar de obicei la copiii cu vârsta de 5 ani și mai mici.

Febra zgârieturii de pisică nu are nevoie, de obicei, de îngrijire de urgență, dar uneori are.

O persoană trebuie să-și contacteze medicul imediat dacă prezintă următoarele simptome:

• o mușcătură de pisică sau o zgârietură care nu se vindecă sau se înrăutățește
  • zona roșie din jurul mușcăturii sau zgârieturilor se mărește
  • febră mare care durează mai mult de 2 zile după mușcătură sau zgârietură
  • dureri severe

Diagnostic

Febra zgârieturii de pisică poate fi dificil de diagnosticat, deoarece o serie de alte afecțiuni au aceleași simptome. Medicul va întreba despre istoricul medical al individului și dacă a avut vreo interacțiune cu o pisică. Medicul va examina apoi zona zgâriată și va căuta orice ganglioni limfatici umflați. Acest lucru este de obicei suficient pentru un diagnostic, dar uneori poate fi nevoie de teste suplimentare pentru a se asigura că persoana nu are o altă afecțiune. Medicul ar putea cere teste de sânge pentru a afla ce fel de bacterii sunt prezente.

Tratament

Majoritatea cazurilor sunt ușoare, iar medicul nu va prescrie întotdeauna un tratament. Dacă simptomele sunt moderate până la severe, pot prescrie un antibiotic. Tratamentele la domiciliu pentru această afecțiune includ repaus la pat, dacă este necesar, și un medicament anti-inflamator fără prescripție medicală, dacă ganglionii limfatici sunt dureroși sau deosebit de sensibili. Copiii își pot continua mai ales activitățile obișnuite, dar trebuie să evite lovirea sau interferarea cu ganglionii limfatici afectați. Dacă o persoană a avut febra zgârieturii de pisică o dată, este puțin probabil să o mai aibă.

Prevenție

Pisicile pot transmite boala oamenilor, dar de obicei oamenii nu și-o transmit reciproc. Dacă un membru al familiei este infectat, ceilalți ar trebui să fie prudenți, deoarece pisica i-ar putea infecta.

Un astfel de episod nu înseamnă că o familie ar trebui să renunțe lsa animalul lor de companie. Cu toate acestea, pentru a preveni febra zgârieturilor pisicii:

• adoptați o pisică care are mai mult de 1 an, numai dacă un membru al familiei are imunitate slabă, deoarece pisicile sunt cel mai susceptibile de a avea boala
  • nu permiteți niciodată unei pisici să lingă rănile sau să deschidă zone ale pielii
  • evitați mângâierea pisicilor comunitare sau sălbatice
  • spălați-vă pe mâini și orice alte zone afectate după ce v-ați jucat cu o pisică

Puricii transmit infecția de la o pisică la alta.

Semne de infecție la pisică

Pisicile se infectează atunci când sunt mușcate de purici sau se luptă cu pisici purtătoare. Dacă o pisică are purici sau zgârieturi vizibile, o persoană ar putea dori să fie prudență atunci când manipulează pisica. Odată ce o pisică a fost infectată, poate transporta bacteriile timp de câteva luni. În acest timp, poate transmite infecția. Pisicile infectate nu au adesea simptome, dar pot avea febră care durează 48-72 de ore.

În cazuri rare, boala poate provoca simptome severe la pisici. Acestea includ: febră, vărsături, apetit scăzut, letargie, noduli limfatici umflați, ochi roșii sau inflamație în gură.

Infecția poate rămâne activă câteva luni la pisică, iar simptomele pot reapărea în momente de stres, de exemplu, după traume sau intervenții chirurgicale sau împreună cu o altă boală.

Diagnostic și tratament

Un veterinar poate inspecta o pisică pentru purici și poate face recomandări despre prevenirea infestărilor cu purici și evitarea zgârieturilor și a mușcăturilor. Este disponibil un test pentru bacterii, dar medicii nu îl recomandă de obicei pentru pisicile care nu prezintă simptome. Bacteriile sunt răspândite, iar testul poate fi nesigur. Pisicile nu au de obicei nevoie de antibiotice decât dacă au simptome vizibile.

Prevenirea infectării pisicilor

Luarea de măsuri pentru reducerea puricilor la o pisică poate reduce probabilitatea apariției febrei zgârieturilor. Oamenii își pot îngriji pisicile făcând următoarele: aplicarea sau administrarea unui tratament antipurici aprobat de veterinar în mod regulat, ținerea unei pisici în interior pentru a evita contactul cu animalele fără stăpân sau infectate, păstrând unghiile pisicii tăiate și îngrijite, programarea și menținerea controalelor regulate la veterinar. În prezent nu există vaccin împotriva bacteriilor febrei zgârieturilor pisicilor.

Alte boli pe care le pot transmite pisicile

În afară de febra zgârieturii de pisică, o pisică poate purta și alte boli.

Acestea includ:

Campilobacterioza: bacteriile provoacă o infecție intestinală.

Criptosporidioză: un parazit ce provoacă diaree și crampe abdominale.

Ciuma: Deși este rară, acest lucru poate apărea dacă o persoană își duce pisica într-o altă țară.

Rabia: Pisicile ar trebui să aibă vaccinări regulate pentru a preveni infecția.

Impetigo: Pisicile sunt în special susceptibile de a purta această infecție fungică. Provoacă pete pe piele.

Tenie: cea mai frecventă la copii, această infecție apare atunci când o persoană ingerează un purice de la o pisică care are larve de tenie.

Infecția cu Toxocara: Această afecțiune nu provoacă întotdeauna simptome, dar poate provoca complicații severe, cum ar fi orbirea.

Toxoplasmoza: Este crucial să se evite acest lucru în timpul sarcinii. Complicațiile includ probleme oculare la copilul nenăscut și pierderea sarcinii.

Sursa: www.medicalnewstoday.com