Lector univ. dr. Raluca Mihaela Zvorășteanu, Președinte, Societatea Română de Chirurgie Orofacială și Stomatologie Veterinară: Boala parodontală la câine

nov. 22, 2022 | News, Comunitate, Featured

Lector univ.dr. Raluca Mihaela Zvorășteanu, Președintele Societății Române de Chirurgie Orofacială și Stomatologie Veterinară (RSVD – Romanian Society of Orofacial Surgery and Veterinary Dentistry), Doctor în științe medicale (DVM PhD) și Președinte/Membru al Societății Europene de Stomatologie Veterinară (European Veterinary Dental Society -EVDC) a vorbit într-un interviu acordat portalului Medicinaveterinara.ro despre Boala parodontală la câine.

Care sunt cauzele declanșării bolii parodontale la câine?

Cea mai comuna cauză în boala paradontală o reprezintă bacteriile!

În anumite stări patologice, în care animalul nu își mai curăță dinții în timpul masticației, placa bacteriană se acumulează și se declanșează procesul patologic.

Pe o suprafață proaspăt curățată, biofilmul se formează imediat ce animalul salivează și bacteriile se atașează peliculei în 6 – 8 ore. În mai puțin de 24 ore placa devine mineralizată și apare tartrul.

După ce placa bacteriană acoperă integral dinții, pătrunde și în șanțul subgingival. În șanțul subgingival se multiplică bacteriile, declanșând debutul bolii paradontale.

Care sunt simptomele specifice acestei afecțiuni?

Boala parodontală debutează cu o inflamație a gingiei la baza dintelui, gingivita, care progresează și dacă nu este tratată se ajunge la pierderea dinților și a suportului osos.

Simptomele care ne pot indica prezența bolii paradontale sunt:

• halitoza sau respirația urat mirositoare, animalul evită alimentele tari, înghite fără să mestece,
  • hipersalivație,
  • salivație filantă,
  • sângerări ,
  • gingii roșii sau gingii cu ulcerații,
  • zgomote de disconfort când mănâncă sau cască,
  • evită atingerea capului,
  • scurgeri nazale,
  • mobilitatea dinților și chiar lipsa acestora.

Cum se tratează boala parodontală?

Tratamentul este ales în funcție de stadiul bolii paradontale. Primele două stadii sunt reversibile și necesită, în primul rând, eliminarea factorilor care au dus la apariția bolii: placa bacteriană și tartrul, prin efectuarea unui detartraj.

Dupa detartraj, recomandarea pentru proprietari este de a menține igiena cavității bucale prin periaj dentar zilnic ,cu pastă și periută de uz veterinar.

Urmatoarele stadii nu sunt reversibile. În funcție de fișa de consultație, abordarea va fi diferită și se poate ajunge la extracții simple și/sau chirurgicale, gingivoplastii, sigilarea dinților și a gingiilor.

De reținut!  Detartrajul, chiar și profilactic, se efectueaza sub anestezie.

Există unele rase de câini mai predispuse să dezvolte această afecțiune?

Da, câinii de talie mică și cei brahicefalici. De exemplu: Yorkshire Terrier, Chihuahua, Pomeranian, Bichon, Shih Tzu, Pekinez, Pug, Buldog francez .

Există însă și alți factori predispozanți, cum ar fi:

• moștenirea genetică,
  • malocluziile,
  • comportamentul cu privire la ros și mestecat,
  • îngrijirea orală, făcută acasă de către proprietar,
  • vârsta,
  • tipul de alimentatie și periodicitatea detartrajelor.