Noutăți în diagnosticarea și tratarea osteoartritei la câini și pisici

Dec 21, 2020 | Featured, News, Profesional

La câini, spre deosebire de oameni, osteoartrita tinde să înceapă de la o vârstă fragedă. La pisici, osteoartrita este extrem de frecventă. Cu toate acestea, boala rămâne adesea nediagnosticată și netratată la animalele de companie.

Un diagnostic de osteoartrita la un animal de companie poate fi neplăcut atât pentru medicul veterinar, cât și pentru proprietarul animalului de companie, deoarece boala este dureroasă și progresivă, dar experții spun că diagnosticarea și tratamentul timpuriu sunt esențiale pentru gestionarea atât a durerii, cât și a progresiei bolii.

La Convenția virtuală AVMA 2020 din august, profesorii din două colegii veterinare au discutat despre tratarea eficientă a osteoartritei canine – inclusiv prin utilizarea unui nou instrument de stadializare – și integrarea unor noi tipuri de tratamente pentru animalele de companie cu osteoartrită.

De asemenea, la Conferința Virtuală a Asociației Americane a Practicanților Felini din octombrie 2020 s-a discutat despre modul de gestionare a cazurilor de osteoartrită felină.

Tratarea câinilor

Dr. B. Duncan X. Lascelles, profesor de chirurgie și managementul durerii la Colegiul de Medicină Veterinară al Universității de Stat din Carolina de Nord, a vorbit la Convenția virtuală AVMA 2020 despre „Când și cum tratăm osteoartrita canină în mod eficient”.

La om, a spus dr. Lascelles, osteoartrita este o boală a unei persoane în vârstă. În schimb, osteoartrita la câini rezultă în mare parte din probleme de dezvoltare. El a spus: „Osteoartrita este boala unui câine tânăr”.

Atunci, când începe efectiv durerea provocată de osteoartrită la câini? Dr. Lascelles a spus că durerea începe la câinii mai tineri, dar își adaptează postura pentru a continua activitățile zilnice. Durerea are efecte dăunătoare, cum ar fi deteriorarea musculo-scheletică, sensibilizarea centrală și declinul cognitiv și afectiv. Toate acestea duc la o rezistență crescută la tratament.

„Nu vrem să punem un diagnostic de OA la câinii tineri. Vedem OA ca pe o boală incurabilă pe tot parcursul vieții și nu vrem să avem  o conversație deprimantă despre acest lucru cu proprietarii de câini mai tineri “, a spus dr. Lascelles. „De fapt, cred că ar trebui să purtăm această conversație cu proprietarii, dar să o facem intr-un mod optimist. „Mă bucur că am pus acest diagnostic, deoarece acum avem ocazia de a îmbunătăți viitorul câinelui dvs.”
Dr. Lascelles a făcut parte din grupul care a dezvoltat noul instrument pentru stadializarea osteoartritei canine-COAST.

Primul pas al COAST este de a evalua câinele prin mărturii ale proprietarului, printr-un instrument de metrologie clinică și prin evaluarea de către un medic veterinar a posturii statice și a mișcării câinelui.

Al doilea pas al COAST este ca medicul veterinar să clasifice articulația problematică pe baza severității semnelor de durere în timpul manipulării, a mișcării pasive și a aspectului radiografic.

Ultimul pas al COAST este de a atribui o stadializare, cuprinsă între 0-4. Stadiul 0 este clinic normal, fără factori de risc pentru osteoartrita, stadiul 1 este clinic normal cu factori de risc pentru osteoartrita, stadiul 2 este osteoartrita ușoară, stadiul 3 este osteoartrita moderată, iar stadiul 4 este osteoartrita severă.

Dr. Lascelles a spus că cei patru piloni ai tratamentului pentru osteoartrita la câini sunt un analgezic eficient, cum ar fi un medicament antiinflamator nesteroidian, optimizarea greutății, optimizarea dietei și exercițiile fizice. Tratamentele sunt interdependente. Un analgezic eficient scade durerea, ceea ce permite o creștere a exercițiilor fizice. Exercițiile fizice contribuie la gestionarea greutății, iar exercițiul și gestionarea greutății împreună scad durerea. În cele din urmă, o scădere a durerii permite o scădere a necesității analgezicelor.

Dr. Lascelles a aplicat această schemă de tratament, timp de șase luni, tuturor pacienților canini cu dureri de osteoartrita. Timp de trei luni, el a prescris un analgezic, o creștere treptată a exercițiilor fizice, acizi grași omega-3 într-un supliment sau dietă specială și reducerea alimentației cu o treime, cu adăugarea de fasole verde, broccoli sau morcovi. În următoarele trei luni, el a redus doza sau frecvența analgezicului, a menținut exercițiile fizice și dieta și, în continuare, optimizarea sau menținerea greutății.

Tratamente vechi și noi

Dr. Bryan T. Torres, profesor asistent de chirurgie ortopedică la animale mici la Universitatea din Missouri, Colegiul de Medicină Veterinară, a vorbit la Convenția virtuală AVMA 2020 despre „Managementul osteoartritei: integrarea terapiilor noi și emergente în planurile dvs. actuale de tratament”, în timpul sesiunii noilor abordări terapeutice de îngrijire cronică.

Dr. Torres consideră că fundamentele managementului osteoartritei sunt controlul greutății, exercițiile fizice, managementul dietei, medicamentele și intervențiile chirurgicale. El a spus că opțiunile chirurgicale sunt întotdeauna disponibile, dar ar trebui luate în considerare în ultimă instanță.

Unul din domeniile emergente de gestionare a osteoartritei cuprinde agenții pe bază de anticorpi monoclonali, care sunt în curs de dezvoltare – dar care nu sunt încă disponibili comercial – pentru a viza componentele celulare care afectează durerea și inflamația osteoartritei, cum ar fi citokinele, chemokinele și neurotrofinele. Studiile au descoperit că anticorpii monoclonali care vizează factorul de creștere a nervilor, un factor neurotrofic, reduc durerea la oameni, câinii și pisicile cu osteoartrită.

Tratamentele intraarticulare folosite în trecut au inclus corticosteroizi și acid hialuronic, dar tratamentele intraarticulare disponibile în prezent includ plasmă bogată în trombocite și celule stem. Există unele dovezi că acestea din urmă pot fi eficiente la animalele cu osteoartrită, dar cele mai multe studii sunt pe populații mici, cu variabilitate în tratamente, articulații afectate și severitatea bolii.

Un alt tratament intraarticular disponibil în prezent este radiosinovectomia sau utilizarea agenților radioactivi pentru a reduce inflamația și condromalacia la pacienții cu osteoartrită. Din păcate, a spus dr. Torres, încă nu sunt disponibile studii evaluate de colegi.

Canabinoizii au, de asemenea, potențial pentru tratarea osteoartritei la animale. Receptorii pentru canabinoizi sunt prezenți în articulații, iar medicina umană are date care susțin utilizarea canabinoizilor pentru durere. Dovezile care susțin eficacitatea canibidiolului sunt în prezent limitate, dar cresc în medicina veterinară.

”Integrarea de noi terapii poate fi o provocare”, a spus dr. Torres. ”Doar tratarea pacienților cu această afecțiune comună poate părea o provocare. Poate părea copleșitor, deoarece avem atât de multe opțiuni acolo, dar este bine, atâta timp cât avem o înțelegere a ceea ce trebuie să facem și cum să o facem”.

„Ceea ce trebuie reținut este că, în majoritatea cazurilor, vom începe cu aceste terapii fundamentale, nu? Controlul greutății, modificarea exercițiilor fizice, managementul dietei, terapia medicamentoasă, terapia chirurgicală. Acestea vor funcționa la majoritatea animalelor, iar aceasta este calea de început ”.

Tratarea pisicilor

Dr. Elizabeth Colleran, proprietarul Spitalului pentru Pisici din Chico, California, a vorbit la conferința virtuală AAFP din 2020 despre „Fără durere: Managementul cazurilor de osteoartrită la feline”.

Dr. Colleran a descris pisicile ca fiind vânători solitari care au o comunicare socială limitată și sunt în mod deliberat enigmatice. Dr. Colleran a citat un studiu condus de Dr. Lascelles care a constatat că 91% dintre pisicile cu vârsta cuprinsă între 6 luni și 20 de ani au dovezi radiografice ale osteoartritei în cel puțin o articulație.

Pentru a evalua durerea la pisicile cu osteoartrita, Dr. Colleran folosește indicele durerii musculo-scheletice feline din Universitatea de Stat din Carolina de Nord. Ea a spus că FMPI este o evaluare a comportamentelor și activităților comune care au loc în gospodărie și care nu au loc cu adevărat în sala de examinare. Proprietarii de pisici pot folosi, de asemenea, un smartphone pentru a înregistra pisicile acasă în mișcare lentă, pentru a permite unui medic veterinar să evalueze mersul, jucatul și săritul.

Când proprietarii de pisici raportează durere provocată de OA la pisica lor, Dr. Colleran administează pisicii un medicament antiinflamator, cum ar fi robenacoxib sau meloxicam sau un analgezic, cum ar fi buprenorfina și va cere proprietarilor să raporteze reacțiile în câteva zile.

Recent, Dr. Colleran a putut spune că o pisică a avut osteoartrită doar atingându-i spatele, dar nu a putut să-l convingă pe proprietar. Așa că a pus pisica pe robenacoxib timp de trei zile, iar proprietarul a sunat înapoi pentru a spune că nu vazuse ce se întâplă. Ea a spus, „Proprietarul a fost atât de îngrozit de faptul că nu vazuse ce se întâmplă, dar a fost convins, nu de explicațiile mele din sala de examen, ci de experiența pe care a avut-o cu privire la schimbarea comportamentului psicii acasă sub tratament”.
”Planul de tratament pentru osteoartrită la pisici poate include pierderea în greutate, produse farmaceutice, schimbarea sau modificări ale habitatului, o dietă specială sau suplimente de omega-3”, a spus Dr. Colleran.
„De obicei, când avem o durere acută, vom începe cu opioide, vom adăuga unele AINS și apoi vom începe să ne gândim la alte modalități prin care putem ameliora calitatea vieții felinei”.

Sursa: www.avma.org